Eserin adı
: Sırr’ül-Esrar
(Ötelerden
Haber)
Müellifi : ABDULKADİR GEYLÂNİ (K.S.)
(1077-1165)
Mütercim
: Abdulkadir AKÇİÇEK
Yayınlayan
: Bahar Yayınları – İstanbul / 0212 518 26 26
Yansıtan
: Hamdi CENİK
www.sufizmveinsan.com
Rüyasında katır
gören; ibadette tembel, nefsi ağır bastığı ve yaptığı
işin neticesiz kaldığı anlaşılır. Ancak tevbe edip, iyi
iş tutarsa yaptığı iyiliğin mükafatını görür. (116)
Rüyasında bir
güzel gençle konuşur gibi ruhla konuşmak, ilahi
tecelliye ermeye delâlet eder. Çünkü ilahi tecelli
nuruna erip cennete girenler aynı şekilde güzel
sûretlidir. (116)
Hz.Âli (r.a.)
der ki:
-Rabbimin
terbiyesi olmasaydı, ona karşı irfana sahip olamazdım.
(116)
İmam-ı Gazalî
der ki:
-Allah-ü
Teâlânın güzel bir sûrette rüyada görülmesi caizdir.
Bu tevile göre
yine diyor ki:
-Görülen bir
şeyi Allah-ü Teâlâ, görenin istidadına göre bir misal
olarak halk eder. Görülen o şey, zat-ı ilahi değildir.
Çünkü o bir şekilde görünmekten münezzehtir. Efendimiz
(s.a.v.) ‘ in de görülmesi, aynı şekildedir. Onun da
muhtelif şekilde görülmesi olur. Hepsi görenin istidat
ve kabiliyetine göredir. HAZRETİ MUHAMMED’İ (s.a.v.)
gerçekten kimse göremez. Ancak; ilimde amelde ve halinde
ona tam varis olanlar hariç. Bunlar görür. Çünkü bu
zümre her bakımdan ona varistir. (117)
Musa a.s.’ a
ateş şeklinde görünen aslında nurdu. Ateş görünmesi onun
anlayışına ve talebine göre olmuştu. Çünkü O, ateş
aramaya çıkmıştı… (118)
Hayatta olan
Veli’nin Efendimiz (s.a.v.)’ e her bakımdan ilgisi
vardır. Tam veraset hali bunu gerektirir. Hayatta olduğu
müddet o veraseti ve irşat makamını idare eder. Bu hali
taşıyana peygamberden rehberlik ve kulluk yardımı gelir.
Bu yardımla; halk arasında tasavvuf yolunu devam
ettirir, anla… (119)
(Rüyada)
hayvanların temsil ettiği bazı vasıfları anlatalım:
-Kaplan;
kendini beğenmişliği, kibri belirtir.
-Aslan;
böbürlenmeyi ve halka karşı büyüklük satıldığını
gösterir.
-Ayı;
öfkeyi temsil eder. Eli altında bulunanlara üstünlük
gösterişini anlatır.
-Kurt;
araştırmadan, helal, haram, şüpheli… ne olursa olsun,
ele geçenin yendiğini gösterir.
-Köpek;
dünya sevgisini anlatır.
-Domuz;
çekememezliğe, kinciliğe, hırsa delildir. Şehvet
düşkünlüğünü gösterir.
-Tavşan;
yapılan dünya işlerinde hileciliği, kandırıcılığı
gösterir.
-Tilki
de aynı olup, tavşanda gaflet daha fazladır.
-Pars
görmek, cahilce bir gayrete sahip olmaya delildir. Aynı
zamanda baş olma sevgisine de işarettir.
-Kedi,
cimriliği, nifakı temsil eder.
-Yılan;
yalancılığa, dille halka eziyet ettiğine, insanlara
karşı düşmanlığa, gıybet yapıldığına işarettir.
...
-Akrep;
koğuculuğa, alaycılığa, onu bunu ayıplamaya delildir.
-Eşek arısı;
dille gizliden insanlara eziyet edildiğine işaret eder.
Bir Hak
yolcusu, rüyada bu eziyetli mahlukatla cenk ettiğini,
galip gelemediğini görürse; ibadete, zikre devam etsin.
Taa onlara galip gelip, kahra uğratıncaya kadar devem
etmeli. Beşeri sıfatlardan kurtulmalı.
Keza, o yırtıcı
hayvanları kahredip, tamamen yok ettiğini görürse;
hataları bırakmış, kötülük etmiyor demektir.
...
Yine bir Hak
yolcusu o hayvanları insan şekline girer görürse;
hatalarının iyiliğe çevrildiğini anlamalıdır.
…
Allah-ü Teâlâ
kullarına, dünyada oldukları müddet, bütün yasaklardan
çekilmeyi emreder.
Rüyada emare nefsin küffar, levvame nefsin Yahudi,
mülhime nefsin Nasara kılığında görüldüğü olur. Aynı
şekilde bidatçi kılığında dahi görüldüğü olur.
(120,121,122)
|