Meşhur edebiyat
klasiklerinden Güzel ve Çirkinin hikâyesini hatırlayacaksınız.
Benzer ifadesiyle Güzel ve Hayvan. 1946 Fransız yapımı bir romantik
fantezi filmi olan Güzel ve Hayvan, Anglosakson ülkelerinde
Beauty and the Beast olarak adlandırılır. Yeni yetiştiğim
ortaokul yıllarımda filmin modern versiyonu 1987 yılında TV dizisi
olarak TRT 2’ de Güzel ve Çirkin ismiyle gösterilmiş ve büyük
bir beğeni toplamıştı. O yıllarda severek izlediğim ve etkilendiğim
bu dizi filmin zihnimde ve gönül dünyamda derin izler bıraktığını
söyleyebilirim. Başrollerini Catherine karakteriyle Linda
Hamilton ve Vincent karakteriyle de Ron Perlman
paylaşmıştı. Ron Perlman Hellboy (Cehennem Zebanisi) isimli
fantastik karakterle de kendinden çok söz ettiren ve bir çok yapıma
imza atan başarılı bir artist. Keza Linda Hamilton da zarafeti ve
güçlü oyunculuğu ile bir o kadar usta bir aktrist diyebilirim.
Dizide işlenen konu ise New York kentinde yer altında yaşayan aslan
suratlı Vincent’le güzel Catherine arasındaki ilişki ve sevgi bağı.
Öyle bir bağ ki aralarında çok güçlü bir telepatik iletişim var ve
bir arada olmasalar da birbirlerinin hislerine vakıf olabilmekteler.
Tehlikeye girdiği zamanlarda Vincent Catherine’nin imdadına
yetişiyor ve onu koruyor. Kısacası samimi ve yoğun bir sevgi ilişki
filmin ana temasını oluşturuyor.
Güzel ve Çirkin
hikâyesi, fantezi edebiyatı türü olarak bir çok metafor ve semboller
içeriyor. Fantastik Kurgunun Gerçekleri başlıklı yazımızda fantezi
edebiyatının ortaya çıkış referansları olarak insanın yaşamın
gizemine, sonsuzluğa ve beş duyu ötesi algılama boyutlarına olan
ilintisi gibi faktörleri belirtmiştik. Bu öykü dizi de tıpkı
diğerleri gibi gizemi, sevgiyi ve varoluşu değişik kurgulamalarla
yansıtmaktadır. Tıpkı mitolojilerde ve efsanelerde olduğu gibi
fantastik öykülemelerde de sanal ve hayali bir dünyadan ziyade
gerçek yaşamla birebir örtüşen gerçekler üstü kapalı olarak dile
getirilmektedir. Bu yönüyle de gizliden gizliye bir alt metin
bilgeliği barındırırlar. Öyküde kullanılan gerek sembolik objeler ve
gerekse sembol karakterlerle ilgili değişik yorumlar yapılmıştır.
Biz ise daha ziyade mistik açıdan bir irdeleme yapmayı arzuladık.
Nasıl ki
meşhur sinema klasiği Kin Kong filmindeki sembol karakterlerden dev
gorille, âşık olduğu genç ve güzel kadın arasındaki sevgi bağı,
senaryoda işlenmiş ve dev gorilin finalde ölmesi, aşık olduğu
kadının güzelliğine bağlanmışsa, Güzel ve Çirkinin öyküsünde de
hemen hemen aynı temanın işlendiğini söyleyebiliriz. Her iki
öykülemede de güzellik ve çirkinlik olguları irdelenmiş ve insandaki
güzel hasletlerin, nefsin karanlık ve çirkin özelliklerini izale
ederek ehlileştirdiği gerçeği vurgulanmıştır. Buradaki güzel
hasletlerden murat, başta sevgi olmak üzere inanç, samimiyet, vefa,
sadakat, ümit, cesaret, mücadele azmi gibi insana has ulvi
duygulardır. Bu ulvi duygular güzelliğin unsurlarıdır. Haset, kibir,
nefret gibi fena hasletler de çirkinliğin tezahürleridir. Ayrıca
benzer bir yorumla Güzel ve Çirkin ismiyle sembolleştirilen
karakterleri ruh ve nefis ikilisi olarak da değerlendirebiliriz.
Konuyu derinlemesine irdelediğimizde ise özde sevginin en hayati ve
önde gelen yaşam değeri olduğunu, insanı her yönüyle kuşatıp sonsuza
taşıdığını, hatta inanç yoksunluğundan kaynaklanan nefret hissinin
dahi kökeninde sevginin var olduğunu görebiliyor ve
sezinleyebiliyoruz. Zira inançsızlığın temelinde, gerçekte sonsuz
mutlak güzellik olan yaratıcıdan ayrı ve perdeli oluşun getirdiği
bir özlem gizlidir. Kişi bu özlemini dindirebilmek için mutlak
hakikati gizlemekte ve gözünü mutlak cemale kapatmaktadır.
Gerçekte ise inançsızlık inancın zıttı değil, onun açığa
çıkmamasıdır. Dolayısıyla güzel ve çirkin kavramları arasında her
hangi bir tezat bulunmamaktadır. Güzellik ve çirkinlik rölatiftir,
değişkenlik arz eder. Çirkin olarak vasfedilende bile gizli bir
güzellik yönü bulunabilir. Yüce yaratıcı, kâinatın ve yaşam
sisteminin sahibi olduğu için bir bilgiye dayalı olarak birbirine
zıt olarak algılanan iyi-kötü, güzel-çirkin, doğru-yanlış,
sevgi-nefret gibi tasnifler yaparak dualiteyi oluşturmuştur.
Oluşturduğu bu tarz zıtlıklarla ruhani tekamül amacıyla kendi dileği
üzere bir bilgi gizemi içinde imtihan söz konusu olmaktadır.
Yazımızı Güzel ve Çirkinin Hikâyesinin anlatıldığı öykü dizisinin
mesajıyla bitirelim.
“With
love all things are possible forever. ”
Birincil Anlamı: Sevgiyle her
şey her zaman mümkündür. Sevgiyle herkes her şeyi mümkün kılabilir.
İkincil Anlam: Sevgi
sayesinde sevgiyle yaratılan her şey (tüm mevcudat), sonsuza kadar
imkân dairesinde (varlık âleminin sonsuzluğunda) varlığını ve
hayatiyetini sürdürecektir.
Yaşamınızda
sevgiyi her zaman yaşatın. Yaşamınızı sevgiyle anlamlandırıp değerli
kılın sevgili dostlar. |