ulunduğunuz
çevrenin, ortamın, birlikte olduğunuz insanların yaşam
tarzlarının sizi nasıl etkilediğini biliyor muydunuz?
Şayet bilginiz yoksa,
sebebini hemen söyleyelim:
Burçlar!..
Peki yaptığınız ibadetlerin,
sistematik olarak ne şekilde oluştuğunu düşünebildiniz
mi?
Bu konuya kafa yormadıysanız, onu da hemen belirtelim:
Güneşin ve ayın hareketleri...
Şayet inanan bir
birey Hz. Muhammed’in (s.a.v.) anlatmak istediklerini algılayabiliyorsa,
İslam dininde tanrıya tapınmanın kesinlikle olmadığını,
yapılan her fiilin sistemle ilintili olduğunu ve bunun da
ancak gökyüzündeki gezegenler/yıldızlarla
bağlantısının bulunabileceğini düşünür.
Bu açıdan
bakarsanız, sistemimizdeki en büyük yıldızın yani “güneş”in
bireylere farz olan ibadet
mekanizmasını düzenlemede bir araç olduğunu fark edersiniz.
Öğlen ezanını okumaya yönelen Bilâli Habeşi’ye Hz.
Resulûllah’ın şu sözleri ne kadar anlamlı değil mi?
“ Ya Bilâl, ezanı
ertele, Cehennem ateş püskürüyor! “
O sözleriyle
tabi ki güneşi
kastediyor
İster kabul edin ister
etmeyin, şartlar böyle...
Bu açıklamalardan
sonra namaz vakitlerini sıralamaya geçelim:
1) Sabah Namazı
Vakti: İkinci fecrin doğmasından , güneşin doğmasına
kadar olan müddettir.
İkinci
fecr : Sabaha karşı doğu ufkundan yayılmaya başlayan
beyaz bir aydınlıktır ve buna “fecr-i
sadık” da denilir.
Oruca başlama (imsak) saatini gösteren vakte de birinci
fecr adı verilir. Birinci
fecr, ikinci fecrin önce doğu ufkunda gökte, iki tarafı
karanlık müstakil bir hat şeklinde beliren beyazlıktır ki,
az sonra kaybolur. O yüzden buna fecri
kazib, (yalancı fecr) denir.
2) Öğle namazı:
Güneşin zevalinden ( en dik konum- gölge sıfır) itibaren başlar,
her şeyin gölgesinin iki misline çıktığı (diğer bir görüşe
göre, bir misline ulaştığı) zamana kadar olan süreçtir.
Gölgelerin bir
misli olduğu zaman, asrı evvel;
iki misli olduğu zaman da asrı
sani olarak isimlenir. Ve öğle namazının asrı evvelden
sonraya bırakılmaması, ikindi namazının ise asrı saniden
önce kılınmaması tavsiye edilmiştir.
3) İkindi Namazı
: Öğlen namazının çıkmasından , güneşin batmasına
kadar olan zaman dilimidir.
4) Akşam Namazı
: Güneşin batmasından itibaren şafağın kaybolacağı
zamana kadardır.
Şafak : Ufuktaki
kızıllıktan sonra meydana gelen beyazlıktan ibarettir veya
her ikisidir.
5) Yatsı Namazı
: Şafağın kaybolmasından başlar , ikinci fecrin doğuşuna
kadar devam eder.
Yatsı namazının gecenin
üçte birine tehir edilmesi tavsiye edilmiş , ikinci fecrin doğuşuna
kadar ertelemek de kötü görülmüştür.
6) Cuma Namazı :
Aynen öğlen namazının vakti gibidir.
7)
Teravih Namazı : Yatsı namazı gibidir. Ancak, farz
olmadığını söylemekte yarar vardır.
8)
Bayram Namazı : Güneşin doğmasını takiben, kerahât
vaktinin çıkmasından, istiva zamanına kadardır.
İstiva : Kaba kuşluk
zamanına denir ki , öğlen kerahât vaktinin girmesinden önceki
sınırdır.
Arabi
ayın (Hicri ay) 13, 14 ve 15. günleri tutulan, “Eyyam-ı
Beyz” adı verilen ve sünnet olan orucun zamanlaması da
yine, yazının başlarında belirtilen sistem doğrultusunda değerlendirilmelidir.
İstanbul
- 22.11.2000
http://afyuksel.com
|