BAHÂÎ
MÂBEDLERİ
Antartika
kıtası dışında tüm kıtalarda Bahai mabedi bulunmaktadır.
Bu binaların mimari yapıları birbirinden farklı olmakla
beraber, ortak olan tek özellikleri binaların dokuz cephesi
ve giriş kapısının bulunmasıdır. Bu yapı sistemi dünyanın
dokuz büyük dinini sembolize eder. Bahai mabedleri her din
ve ırktan insanın gelip kutsal yazılarını okuyabileceği
yerler olmalarının yanı sıra çevrelerinde okul, yetimler
yurdu, hastahane v.b yapıların da bulunduğu birer
kurumdurlar.
HİNDİSTAN
MABEDİ.
Yeni Delhi’nin güneyinde Bahapur’dadır. Mabed, sanat
ve teknik yönüyle IFRAA mimari kuruluşu tarafından o yılın
mimari ödülü ile ödüllendirilmiştir.
BATI
SAMOA MABEDİ.
Pasifik Okyanusu Bahai mabedi Batı Samoa’da Apio şehrindedir.
PANAMA
MABEDİ.
Latin Amerika ana mabedidir. Panama City yakınlarında Cerro
Sonsonati’dedir.
ALMANYA
MABEDİ.
Avrupa kıtası ana mabedidir. Frankfurt yakınlarında
Langenheim’dadır.
AVUSTRALYA
MABEDİ.
Avustralya kıtası ana mabedidir. Sydney dışında Mona
Vale’ de bulunmaktadır.
AFRİKA
MABEDİ.
Afrika kıtası ana mabedidir. Kampala dışında Kikaya
Hill’ de bulunmaktadır.
AMERİKA
MABEDİ.
Batı ana mabedidir. Şikago’nun kuzeyinde Wilmette'dir.
BAHÂÎ
DÜNYÂ MERKEZİ
İsrail’in
Hayfa şehrindeki Kermil dağı üzerindeki beş bina yarım
daire şeklinde ve merkez binanın her iki yanına simetrik
olarak sıralanmıştır. Bunlar; Yüce Adalet Evi,
Uluslararası Arşiv Binası, Uluslararası Bahai Kütüphanesi,
Kutsal Eserleri İnceleme Merkezi ve Uluslararası Tebliğ
Merkezi’dir.»
Bahâîliğin
din denen her şeyi kucaklayıp, kendisinin bu topluca istihâleye
imkân tanıyacak olması vaatleri iyi hoştu da, bu satırları
kaleme almakta olduğum 2002 senesi Haziran ayı sonları itibâriyle,
o zamana kadar dinle imanla hemen hiç arası olmayan,
marjinal veyâ “entel” birtakım kişilerin son
zamanlarda Türkiye’de de bu işe müthiş sarılmalarının,
âdetâ bir Bahâîlik epidemisinin özellikle bu çevrelerde
yaşanmaya başlanmış olmasının sebebi sâdece bu
romantik, bir nev’î sosyalist dinî söylem olamazdı!! Üstelik,
sürekli olarak inanç konularında programlar yapan,
genellikle mutaassıp ve itici ve mütecâviz tavırlı İslâmcı
yazarları veya iyi niyetli ama biraz fazla sâf ilâhiyat
profesörlerini ikide bir ekrana çıkarıp İslâm’ı çaktırmadan
antipatik bir imajla sunan, Hristiyan misyonerlere saldıran,
Mevlânâ ve diğer bütün tasavvuf ehlinin sapık olduğu
mesajını veren, doğru dürüst şeyler söylemeye kalkanların
lâflarını ağızlarına tıkan müstehzî tavırlı bir
programcının televizyon başında milleti sabahlara kadar
oturtan programlarının arkasında yatan niyetin Bahâîlik
propagandası olduğu, bu zâtın da bir Bahâî
Şeyhi (veyâ Babası)
olduğu söylentisi muazzam bir şekilde yayılırken!
Peki
neydi bu câzibenin
kaynağı? Aradım, taradım, internetten ve
ansiklopedilerden burnumu çıkaramaz oldum ve sonunda
yakaladım: Uhrevî kabûl edilen dinler arasında (Yahudilik
veyâ Judaizm, Hristiyanlık ve Müslümanlık başta olmak üzere)
homoseksüaliteye cevaz
veren yegânesi buydu
da ondan!
Bahâîlik
temelde heteroseksüaliteyi tercih ve teşvik etmekle berâber,
“bol duâ, tıbbî yardım, danışma ve kişisel gayretle
hemcinseller en azından biseksüaliteye, tercihan da heteroseksüaliteye
dönünceye kadar, yeminli bekâr kalabilir” deniyor başlarda.
Fakat Bahâîler bilime de çok önem verdikleri için, pek çok
âkil tıp ve akıl sağlığıyla ilgili bilim adamı ve
kurumu da cinsel yönelimin değişemeyeceğini belirttiğine
göre, bunları da dışlamanın âlemi olmadığına göre…
Bahâullah’ın kutsal sözlerini tefsir ederek, sonunda bir açık
kapı yaratılmış. 1982’deki bir deklarasyonda “mâdem
değişemiyorlar, bâri cinsellikten uzak durmalıdırlar”
denirken, 1993’de ABD Bahâîleri Ulusal Ruhânî Meclisinde gerçekleştirilen
“Gay-Pozitive Meeting”’de bir grup gay ve lezbiyen Bahâî,
20 Eylül’de şu târihî açıklamayı yapıyorlar:
“Gay
ve lezbiyenler arasında âşikâr olan yüksek intihar
oranlarına bakıldığında, ekserîmiz Bahâî toplumlarımızdan
kaçar, gizlenir olduk. Kendi dinimizce istenmez olduk ve bu
da yabancılaşmaya, karmaşaya ve bedbahtlığa yol açtı.
Bu durum Bahâîliğin rûhunu oluşturan dinle bilimin el ele
vermesi prensibine ters düşmektedir. Bu güne kadar, bir
hemcinselin tıbbî veyâ psikolojik tedavilerle heteroseksüaliteye
dönebileceğine dâir hiç bir delil gösterilememiştir.
Bizlerin kişisel tecrübelerimiz de bilimin bu bulgularını
desteklemektedir. Son veriler cinsel yönelimin sâdece hastalığa
yol açıcı olmadığını göstermekle kalmamış, oluşumunun
da doğum öncesine dayandığını, kısmen de genetik olduğunu
göstermiştir. Bütün bunlar, bir yanda kişin değiştirilemez
cinsel ve duygusal ihtiyaçlarını ve global gay ve lezbiyen
haklarını koruma hareketini gündeme getirirken, öte yanda
kendi seçtiği inançla tenâkuza yol açmaktadır. Bu, hiç
de küçümsenemeyecek bir dilemmadır”.
Ve,
haklarını, dinlerince aklanmayı istiyorlar: Rûhânî
Meclis sükût ediyor!
«“Tanrı,
din ve ilmi anlayışımızın ölçüsü yaptı. Sakın bu görkemli
gücü ihmâl etmeyiniz. Her şeyi bu terazide tartınız... Bütün
inançlarınız ilimle uyumlu olsun, gerçek tek olduğu için
karşıt olamaz. Din hurâfe, yersiz taassup ve anlaşılmaz
prensiplerden arındığı zaman ilimle uygunluğunu gösterir.
Böylece dünyadan tüm savaşları, anlaşmazlıkları,
kavgaları ve ayrılıkları silip süpürecek büyük bir
birleştirici ve temizleyici kuvvet hâsıl olacaktır. Sonra
insanlık Tanrı sevgisinin kudretinde birleşecektir.”»
Bahâî web mekânından...
Ama,
baskılar da sürüyor. Gay
ve Lezbiyen Bahâîler Hareketi çığ gibi büyümeye başlayınca,
1995’de “onları anlayışla karşılayalım, ama en doğru
ve hayırlı olanı heteroseksüelliktir” diye yumuşuyor Rûhânî
Meclis. 1996’da İngiltere’de yapılan toplantıda daha da
esniyor, “bu yönelimi onlara veren Tanrı’dır.
Hemcinselliğin evlilik dışı ilişkiden de pek farkı
yoktur. Üstelik, homofobi ve heteroseksizm gibi yüklü
kelimeler ırkçılık, seksizm ve diğer tahammülsüzlükler
kadar ayrımcı ve nâhoştur” filân demeye başlıyor.
Günümüzde
Bahâîler bu hususta ikiye bölünmüş durumdalar: Doğulular daha tutucu, Batılılar
ise homo- ve biseksüaliteyi “azınlığı oluştursalar
da, bir grup insanın değiştirilemez özelliği” olarak
kabûl buyuruyorlar.
Daha
bir asırlık geçmişi olan bu dinin bile mezhepleri, iç
kavgaları başlamış ortaya çıkmaya! Her toplum kendi örf
ve âdetlerine göre bakıyor mes’eleye. Benim çevremde gördüğüm
müptedî Bahâîler ise, Batılılaşan Türkiye konsepti içerisinde,
Batılı Bahâîliğe perestiş ediyorlarJ.
Daha ileri araştırma yapmak isteyenler için tavsiye
edilebilecek web mekânları ve literatür aşağıda:
-
Tek
ve eşsiz, en mükemmel gay, lezbiyen, biseksüel ve
cinsiyet değiştirmiş Bahâîler sitesi: http://www.gaybahai.homestead.com/
-
"Messages
from the Universal House of Justice 1968-1973",
P. 110-11) (Volume 1, pages 57-58).
-
Universal
House of Justice, "The
Baha'i Teachings on Homosexuality", Letter to the
National Spiritual Assembly of the Baha'is of the United
States, 1995-SEP-11. Reprinted in "The
American Baha'i," Qawl 152, 1995-NOV-23, P. 11.
Available at: http://bahai-library.org/uhj/homosexuality.uhj.html
-
An
index of materials on the Baha'i view of homosexuality can
be accessed at: http://bahai.miningco.com/library/sub/soc/msubhomo.htm
(this link appears to be dead)
-
A
"Draft FAQ: The
Baha'i Faith and Homosexuality" prepared by Roger
Reini on 1996-JAN-13 is available at: http://bahai-library.org/compilations/homosexuality.comp.html
-
Another
essay on homosexuality within the Baha'i Faith was posted
to newsgroup "Soc.Religion.Bahai" by Mesbah
Javid. See: http://www.bcca.org/srb/archive/951021-951231/0011.html
-
Letter
containing recommendations to the National Spiritual Assembly of the Baha'is of the United States
from a gay-positive group is at: http://bahai-library.org/letters/gays.html
-
The
statement by the National Spiritual Assembly of the UK is
available at: http://bahai-library.org/nsa/homosexuality.uk.html
-
"A
review of some Baha'i literature on homosexuality,"
at: http://bahai-library.org/unpubl.articles/homosexuality.html
-
A
discussion conducted on the listserv Talisman One,
available at: http://bahai-library.org/essays/aqdas.107.html
-
A
memorandum sent to the Universal House of Justice
on 1993-JUL-5 contains a selection of extracts from
various Baha'i sources on homosexuality. See: http://bahai-library.org/uhj/homosexuality.discussion.html
-
The
Baha'i International
Health Agency formally recognized and sponsored the
establishment of the Institute
on AIDS, Sexuality and Addictions, to explore Baha'i
principles and concepts related to these three topics.
Their web site is at: http://www.globweb.com/bnasaa/
Sevgiyle...