Dijital
Efektler…
İlk
filmlerde dijital animasyon teknolojisi pek kullanılmadı, çünkü
80’ lerin sonlarına doğru bilgisayar teknolojisi henüz bu denli
gelişmemişti. Ancak ileri görüşlü Lucas, 1975’ te ILM
(Indistrual Light Magic) şirketini kurmuştu. Ve ILM sadece
yıldız savaşlarına değil, Uzay Yolu, Jurasic Park gibi filmlere
de hayat verdi. Bu filmlerin de fanatikleri var biliyorsunuz.
Yani ta ozamanlardan kurulan bir şirket nelere mal oldu. Lucas
kendisi ve yaptıkları hakkında bir şeyler öğrenen herkesi
kendine hayran bırakıyor.
O
zamanlar bu tarz görüntüler için çeşitli ışıklar, havai
fişekler, çok sayıda figüran gerekiyordu. Hem pahalı hem de
gerçeklikten uzak oluyordu.
Bir de
Pixar var. ILM’ nin Pixar departmanı ilk kez Nicholas Meyer’ in
yönettiği “Uzay Yolu-Khan’ ın İntikamı” filmindeki Genesis
sahnesinde kullanılan bir bilgisayarlı animasyon geliştirmişti.
Ve bu sahne tamamen bilgisayarlarla görüntülenmiş, dünyanın ilk
film sahnesiydi. Jurasic Park dinozorları, Terminatör 2’
dekisıvı-metal T1000 ve Toy Story’ nin sevimli hayvancıkları hep
Pixar yazılımları ile canlanmıştır.
Mavi
Perde…
Yüzüklerin efendisi, Matric gibi büyük bütçeli filmlerin ucuza
mal olmasını sağlayan bu sistemde, aktörler icraatlarını mavi
perdenin önünde sergiliyorlar, daha sonradan bu mavi fona
bilgisayarla bir gökdelen, bir uzay gemisi, bir yeşil vadi
sahneye post-prodüksiyon’ da eklenince bambaşka bir görüntü
oluşuyor. Böylece Star Wars’ ın yeni üçlemesinde donuk
maketlerin yerini ışıl ışıl, hareketli bir Coruscant kenti
alıyor. Burada, Bölüm 2’ de Prenses Lea’ yı öldürmek isteyen
ajanı havada giden arabalarla takip sahnelerini hatırlamanızı
tavsiye ederim.
Animatics…
George
Lucas’ ın bir başka şaheseri de Animatics Sistemi. Eğer bu
sistem olmasaydı Lucas film çekerken çok daha zorlanırdı.
Animatics, çizgi roman tarzında çizilen “storyboard” lardan
oluşuyor. Sahne sıralamasını gösteren altyazılı kareler,
yönetmenin aklındakini görselleştirmesine yarıyor. Daha sonra
bu, storyboard’ lar tıpkı çizgi film kareleri gibi peş peşe
oynatılarak canlandırılıyor. 1999’ da storyboard’ lar
bilgisayarlarla canlandırılmaya başlandı. Bu da dijital
karakterlere sahnede akıcılık özelliği kazandırıyor. Bölüm 2
Klonların Saldırısı’ nda Jedi Master Yoda’ nın Count Doku ile
dövüşmesini düşünürseniz ne denildiğini anlarsınız.
THX Ses
Sistemi…
Yıldız
Savaşlarının son ayağı ise THX ses sistemi, 7+1 dijital ses
standardı ve dijital görüntü zenginleştirme tekniklerini
getiriyor. Artık bilgisayar oyunlarına da giren THX 8 kanallı
ses dağıtımı yapıyor ve her türlü kaydı 8 hoparlöre
genişletebiliyor.
George
Lukas’ ın Sinema sektöründeki doğuşu…
1971’
de stilistik THX 1138’ i çekerek Hollywood’ a bomba gibi
düşmüşti ve Indiana Jones filmlerini yazarak sinemayı etkilemeye
devam etti. Ancak, Warner Bross, THX’ i halkın gözüne batmasın
diye kesip, ikinci sınıf sinemalarda oynattı. Universal’ da
sonradan gişe hasılat rekorları kıran Amerikan Grafiti’ yi
gösterime sokmamakla tehdit edince Lucas, kendi film çiftliğini
kurmaya karar verdi. Artık rüyalarını Skywalker Ranch adını
verdiği çiftliğinde gerçekleştiriyor.
Lucas’
ın Teknoloji Üssü Çiftliği…
Bu
çiftlik öyle bildiğiniz çiftliklerden değil. Belki de hayal bile
edemeyeceğiniz teknolojik aletlerle dolu. İnceleyelim;
1- Film
ve efektler
İş
istasyonları:
Lucas Film’ in pazarlama, lisanslama ve online birimleri.
Sinema:
350 koltuklu, projektörlü titreşime karşı süspansiyonlu dijital
sinema. Kreş ve oyun bahçesi de var.
2- Oyun
ve efektler
Veri
merkezi:
Yeni kurulan Letterman Digital Arts’ ın merkezi. LucasArts ve
ILM’ in de toplandığı üç basketbol sahası büyüklüğünde. 14000
bilgisayar kapasitesine sahip bir bilgi-işlem merkezi var ve10
Gigabit kapasiteli fiberoptik kablolarla, günde 1000 Terabayt’
lık veriyi aktarıyor.
Medya
veri merkezi:
Yüksek hızlı İnternet bağlantısına sahip sunucular, film
bilgilerini sinemalar, montaj stüdyoları, montaj stüdyoları ve
dokuz masaüstü sisteme aktarıyor.
Eğitim
merkezi:
Sanatçılar yeni programları ve aletleri kullanmayı öğreniyorlar.
Spor salonu da yine aynı yerde yer alıyor.
3-
Görüntüleme stüdyosu
34
kamera, stereo 3D görüntüleme sistemi, yüz elli metrelik sahne,
180 derecelik mavi perde ve film çekilirken görüntüleri dijital
arka plana aktarma sistemi.
Tarama
ve kayıt odası:
Bu oda, kent trafiğinin yol açtığı titreşimler ve gürültüden
yalıtılmış.
Dijital
kurgu odası:
Djital renk, zamanlama, kurgu ve seslendirme için konfigürasyonu
değiştirebilen 15 oda.
İş
merkezi:
Her gün gücü hissetmek mi istiyorsunuz? İşte size 15800
metrekarelik kiralık iş merkezi. Restoran, 1500 araba kapasiteli
yer altı garajı, kesintisiz güç kaynağı, sanayi tipi
jeneratörler de cabası.
Son
olarak…
Filmdeki şeytani İmparatorluk’ ta, İkinci Dünya Savaşı Almanya’
sına göndermeler var. Darth Vader’ ın kaskı Alman askerlerinin
kaskına, İmparatorluk subaylarının üniformaları SS subaylarının
üniformalarına benziyor (Stormtroopers: Fırtına Birlikleri,
Hitler’ in Yıldırım Harekâtına gönderme). Bir başka esinlenme de
Türkiye’ den: Bölüm I’ deki Theed Sarayıo, Ayasofya Camii’ nden
esinlenerek tasarlandı. Bölüm 3’ te ise Obi-Wan Kenobi ve Anakin
Skywalker lav gezegeni Mustafar’ da düello ediyorlar. Sahnenin
sonunda Anakin bildiğimiz Darth Vader olacaktır. İşte bu
Mustafar gezegeni ismini Mustafa Kemal’ den almıştır. Evet
George Lucas’ ta bir Atatürk hayranı.
Senaryonun İncil’ de geçen konulara değindiğini düşünürsek,
Lucas’ ın barışçıl Doğu Felsefesiyle Hristiyan ahlakını
kucakladığını söyleyebiliriz. Bunun yanında Sith Lordu Darth
Vader, çocukluktan kurtulamayan bir insanın, tutkularına yenik
düşerek en çok korktuğu şeye dönüşmesini simgeliyor: Bir
canavara.
En
büyük Jedi Master’ ı Yoda diyor ki; “Güç bütün canlılar
tarafından yaratılan, bizi kuşatan ve içimizde olan bir enerji
alanıdır. Güç, hem iyiyi hem de kötüyü içerir.”
Bir
tarih böyle yazıldı. Güç sizinle olsun!
Volkan Tolga
İstanbul - 13.09.2005
http://sufizmveinsan.com
Kaynaklar:
www.starwars.gen.tr
Focus Haziran 2005
|