"Allah
için kim güzel bir borç verirse, Allah kat kat arttırır."
(Bakara/265) gibi ayetleri duyan Arap aristokratlarının ve
müttefiki Yahudilerin, Kur'an ın ve Hz. Muhammed'in
tanrısını cimrilikle suçlamaları gerçekle bağdaşmayacak şekilde
çirkindir..
Kur'an
bu olguya şu ayetlerle değinir: "Allah onların, Allah fakir
biz zenginiz sözlerini duydu, söyledikleri şeyleri ve
peygamberleri haksız yere öldürmelerini yazacağız. Onlara ateş
azabını tadın diyeceğiz" (Ali İmran,181).
"Yahudiler
Allahın eli bağlıdır,(cimridir) dediler ve söyledikleri yüzünden
kendi elleri bağlandı. Hayır, O'nun iki eli de açıktır. Dilediği
gibi harcar. Andolsun ki, sana rabbinden indirilen ayetler,
onların bir çoğunun azgınlığını arttırır" (Maide,64)
Kur'an ın
Yahudilerin söz konusu savlarına verdiği yanıtı, "Göklerin ve
yerin sahibi O'dur; dilediğine bol, dilediğine az rızık verir"
(Şura,12) ayetinde görmek olasıdır.
Hiç kuşkusuz
rızkın mal ve mülkün Allah ile ilişkilendirilip,onları
dilediğine verdiğinin ifade edilmesi, sosyal adaletsizliğin
temelinde "Allah'ın iradesinin ve Allah'ın takdirinin"
yattığı sonucuna yol açmaktadır. Bu nedenle, Yahudiler,
Kur'an ın Tanrısının iyi niyetinden kuşkulanarak, dünyadaki
kötülüklerin kaynağının,bu durumda O olması gerektiğini ileri
sürmüşlerdir.
Öncelikle bir hususa dikkat çekelim;
Allah Resulünün bir tanrısı yok, sadece
açıkladığı bir Allah vardır.
O, sonsuz, sınırsız, bölünmesi parçalara
ayrılması MÜMKÜN OLMAYAN ve “ De ki: Rabbimin
kelimeleri için, denizler mürekkep olsa tükenir.. Ama, Rabbimin
kelimeleri bitmeden o denizin bir benzerini getirsek o da
tükenir.” ( Kehf/109 ) ayeti ile işaret edilen BİR
VARLIKTIR. Bu sınırsız güce dayandırılmış kavramların yerini
bulmadığını, sadece bizlerin konuya yatkın olmamız için
kullanıldığını belirtmekte yarar var. Ona ‘korku’,
‘hüzün’ ‘uyku’, ‘uykusuzluk’, ‘alacaklı’, ’borçlu’ gibi veya
buna benzer şeylerin yakıştırılması muhaldir.
Çünkü;
“ O veli ve Hamid’dir “
(Eş-Şura/28)...
Kur’an da bu
konuyu işleyen diğer ayetleri ise şöyle sıralayabiliriz.
"Allah
rızası için ödünç verene bunun kat kat mükafatı verilir..."
(Bakara/245)
"...Allah'a
güzel bir ödünç verirseniz, sizin kusurlarınızı örterim ve sizi
ağaçları altından nehirler akan Cennetlere koyarım." (Maide/12)
"Allah'a
karz-ı hasen olarak borç verene, Allah onu kat kat arttırır.Ve
onun için daha başka kıymetli bir mükafat vardır." (Hadid/11)
"...Allah'a
karz-ı hasen olarak ödünç verenlere Allah onu kat kat
arttırır..." (Hadid,18)
" Eğer
Allah'a karz-ı hasen olarak borç verirseniz, Allah onu sizin
için kat kat arttırır ve günahlarınızı bağışlar..." (Teğabun/17)
"...Allah'a
karz-ı hasen olarak borç verin..."
(Müzemmil/20)..
Kur’anı
evrenselliğe, bilinmedik dünyalara çıkılacak bir yolculukta
rehber gibi kabul edilmesi zaruridir.
Yineliyorum,
gerek Allah kelâmı olan Kur’an da gerekse
hadislerde bazı konular insanlığın alış kabiliyeti ve
değerlendirmede güçlük çekmesi nedeniyle Allah Resulü
tarafından teşbih yollu anlatılmıştır.
Örneğin
Allah’ın iki elinin oluşu İlim ve Kudret sıfatına
işarettir.
Keza
Resulûllah efendimizin “ Rabbımı taze bir delikanlı
şeklinde gördüm” şeklindeki hadisini buna örnek olarak
gösterebiliriz. Şu noktayı gözden kaçırmayalım. Her ne kadar
olaylar bir benzetme, örnek yollu anlatılsa bile, bu misaller
yinede Cenabı Hakkın güzel suretlerinden biridir.
Konunun ana
temasını teşkil eden borç hususunda en dikkat çekici olanı Allah
a borç verme ifadesidir. Bu tanımlamayı basit bir şekilde
Samet olan yaratıcıyı küçük görmek şeklinde algılamayalım.
Borç en sağlam
ve sadık olan birine verilir. Bir insan alelade tanımadığı bir
kişiye borç vermekten kaçınır. Böylesi bir işlev hibe de
değildir. Geri ödenmek koşuluyla yapılır. Burada anlatılmak
istenende ise; O’na verdiğiniz, O’nun için yaptığınız her şey
misli olarak geri döner demektir. Ancak Kur’an’da mecazi
olarak, Allah a borç verme gibi bir ifade kullanılmıştır.
İnançsız kesimlerin hiçbir mesnede dayanmadan atladığı nokta
ise burasıdır.
Unutulmaması
gereken bir şey var ; Kur’an temel görüşlerinden asla
taviz vermez.
Böyle bilinsin.!
İstanbul - 26.06.2003
afyuksel@hotmail.com
sufafy@hotmail.com
http://sufizmveinsan.com
|