İçinde
yaşamakta olduğumuz Evrensel Sistem ve Düzenin işleyiş sistemini
açıklayarak Sistem Manueli işlevi gören yüce kitabımız, maalesef
kapsamlı düşünce ve bilgi eksikliği nedeniyle eksik ya da yanlış
değerlendirilerek, ayetlerin derinlikli ve çok boyutlu anlamları
perdelenmekte ve insanımız böylelikle Kur'an'ın Ruhuna nüfuz
edememektedir.
Bahsetmeye çalıştığım kavramsal sapma iki türlü tezahür
etmektedir. Ya ilgili ayeti oluşturan kelimeler ve kavramlar
değiştirilmeye çalışılmak- ta ya da defaatle tekrarlanarak vurgu
yapılmak istenen bir mana farklı değerlendirilerek sarih
(açık,anlaşılır) manalar zedelenmektedir. Meseleyle alakalı bir
iki örnek vermek istiyorum:
Örneğin, bir ayette "Yakiyn" gelene kadar Rabbine ibadet et
anlamındaki ayette orijinal ifadesiyle geçen "yakiyn" kelimesi
yerine "mevt" kelimesi kullanılarak ayetin anlamı ‘ecel gelene
kadar kullukta bulun’ şeklinde değiştirilebilmektedir. Halbuki,
“yakiyn” kelimesi, Cenabı Hak'ka kurbiyeti, O'na yakınlığı ifade
eder. Ayette vurgulanmak istenen de kişinin Rabbine yaklaşması
ve vasıl olması noktasında belirli çalışmalar ortaya koyması
gerekliliği ve böylelikle başta izafi benlik duygusu olmak üzere
birçok vehmi perdelerin ortadan kaldırılmasıdır.
Yine bazı meallerde “Allah” kelimesi yerine “Tanrı” kelimesi
kullanılarak Allah ismiyle işaret edilen kavram ve mana bloke
edilmektedir.
Başka bir
örneği de, kendisini günümüzde, içinde yaşadığımız devrin imamı
olarak ifade eden sufi diyebileceğimiz bir şahsiyetin, Tasavvufi
bağlamda oluşturduğu seyri süluk sisteminin başlangıç ve ana
çıkış referansı olarak aldığı Şura Suresi 13’ ten verelim:
İlgili
ayette "Allah dilediğini kendine seçer. Kendisine yönelenleri
(münib olanları) kendisine ulaştırır" buyrulmaktadır. Ayetin ilk
ifadesinde Allah'ın seçkin mukarreb ve Müferridun kullarının
bizatihi Allah'ın dilemesiyle seçilmişliği vurgulanmakta ve
devamında da Allah'ın kendisine yönelenleri kendisine vasıl
edeceği beyan buyurulmaktadır. Ayette yönelme manasında
"yünib"kelimesi kullanılmıştır.
Sözünü ettiğim zat bu manayı "Allah'a ulaşmayı dilerse" şeklinde
ifade etmektedir ve O'na göre kişinin Allah'a vuslatında olmazsa
olmaz şart da bu samimi dilektir.
Acizane kanaatime göre yapılan tespit yetersizdir. Çünkü dileme
(irade etme) yetkisi Allah'ın olması gerekirken bu yetki öncelik
noktasında insana verilmektedir.
Bu işin bir boyutu. Diğer boyutu da Kur'an’da dileme anlamını
"YEŞA" kelimesi vermektedir. Örneğin, İnsan Suresi 30.ayette
"VEMA TEŞAUNE İLLA ENYEŞAALLAH" buyrularak önemli bir vurgulama
yapılmaktadır. Burada özellikle "VEMA" ifadesine dikkat çekmek
istiyorum. Yaptığım araştırma neticesinde “vema” ifadesinin bir
olumsuzluk öneki olduğunu ve başına geldiği kelimenin veya
ifadenin anlamını olumsuza çevirdiğini tespit ettim. Bu bağlamda
ilgili ayeti değerlendirirsek:
"SİZ DİLEYEMEZSİNİZ, DİLEYEN (DİLEME KUDRETİNE HAİZ OLAN) SADECE
ALLAHTIR"
anlamının vurgulandığını aşikar olarak müşahede ederiz.
Bu “vema” ekiyle alakalı bir ayet örneği de Kadir Suresi 2.
ayettir. Ayette "VEMA EDRAKE MA LEYLETÜL KADR" buyrularak Kadir
gecesinin kadrinin ve yüceliğinin gerçek anlamda idrak
edilemeyeceği vurgulanır.
Yine Karia
Suresinin son ayetlerinde Hamiym denilen azap ortamı
anlatılırken"VEMA EDRAKE MAHİYEH"denilerek o azap ortamının
dehşetinin gerçek manada idrak ve tahayyül edilemeyeceği
vurgulaması yapılır.
Bununla ilgili ayet örnekleri çoğaltılabilir. Örneğin, Yasin
Suresi 28 ve 69.ayetler vb...
Velhasıl Kelam, yüce kitabımızı analiz ederken,ayetleri
orijinaline sadık kalarak, kapsamlı bir tefekkürle ele almalı,
ayetlerde vurgu yapılan hususları göz ardı etmeden sarih
manaları incitmemeye özen göstermeliyiz. Ayetleri
anlamlandırırken,hayali kavramları referans almak
yerine,vurgulanmak istenen asıl noktayı tespit edip o nokta
üzerinde yoğunlaşırsak inanıyorum ki, yüce kitabımız kendisini
anlamak isteyenlere yepyeni boyutsal manalar verecektir. Zaten,
Allah dostlarının eserlerindeki çok yönlülük ve boyutsallık
özelliği, Kuran'ın Ruhuna nüfuz etmeleri ve aslına
sadakatlerindendir.
23.03 2005
http://sufizmveinsan.com
ahad103@hotmail.com
|