Nokta bahsi Tasavvuf'un önemli
bahisleri arasında yer alır. İnsanı hakikate vasıl eden Nokta
ilmi
Ledün İlmi dediğimiz Allah'ın İndinden ihsan olunan ilimle
yakından ilintilidir diyebiliriz. Meşhur Veli Mutasavıflardan
Kenan Rifai'nin ifadesiyle cümle yaratılan mükevvenat Allah
indinde sade-"Nokta"dan ibarettir. O "Nokta" da bir "NÜKTE" den
ibarettir. İşte insanın bu nokta boyutunda
kendisini tanıması önemlidir. Meseleyle alakalı olarak "Kainatın
Mihveri" isimli tasavvufi eserden bir iktisap yapmak istedim.
Allah bizleri hakikate vasıl etsin, diyerek meseleyi yazmaya
başlayalım.
"Asılların aslı olan noktanın
mahiyetini, ahkamını ve asarını beyan ederiz. Noktadan murad,
Zat-ı Ehadiyetin Taayyün ü Evvel ve Esma i Hüsna itibariyle olan
mertebesidir. Buna Nokta-i daire yani Hakikat- i Muhammediye
derler. "Noktanın Sırrı Ariflere Takrir Edilir" tespiti de
noktanın esrarına vakıf olmanın irfan sahibi olmaya bağlı
oluşunu ifade sadedinde yapılmıştır.
Ancak, noktanın esrarının ve İlahi Tecellilerin hudutsuz olduğu
da ehline malumdur.
Kalpleri kararmış ve nefsani arzulara sıkı sıkıya bağlanmış
kişilerin sonsuz İlahi tecellileri kabule istidatları
olmadıkları kesindir. Arif olmayanlar o noktanın esrarını
anlayamazlar.
Noktadan murad, Hakikat i Muhammediyedir. Hakikat i
Muhammediye, Zat i İlahiye ayna olduğu gibi, Hakk’a ulaşmaya da
vesiledir. Bu nokta, kainatın her bir cüzünde seyran eder.
Yine bu nokta, kainatın her bir cüzünün varlık sebebidir.
Allah'ı zikrederek bu noktaya vasıl olan kimse, Allah'a vasıl
olmuş demektir.
Basiret sahiplerine göre bu nokta, gerek ulvi ve gerekse sufli
bütün âlemleri doldurmuştur. Evvel Ahir Zahir Batın ondan
ibarettir. Nokta dört nevidir:
1) Harfani Nokta
2) Zulmani Nokta
3) Nurani Nokta
4) Rahmani Nokta
Harfani Noktanın aslı Kur'andır. Bu da Besmelenin "BA"sından
ibarettir. Bu noktanın zahirde seyrin-
den kelimelerin harfleri, ayetler ve sureler meydana gelmiş,
bunların tertibi neticesinde de Kuran
zahir olmuştur. Basiret ehli, noktada Kur'anı ve Kur'an’da da
Noktayı müşahede eder. Zira onlar
için, ne harflerin çokluğu noktanın vahdetine, ne de noktanın
vahdeti harflerin çokluğuna perde
teşkil eder. İşte bu harfani noktanın icmal ve tafsili
esrarname- i İlahinin birincisidir ki, ona Kur'an denir.
Zulmani nokta, arzın karanlık merkezinden ibarettir. Filozoflar
buna ateş küresi derler. Gökler
ve yer bu noktadan yayılmıştır, maddi-zahiri varlıkların
dayandığı nokta burasıdır. Bu nokta bütün maddi varlıkların
aslıdır. Zira, zahiren bu noktanın seyri ile maddi mevcudat
hasıl olmuş, mertebelerdeki tecellisi neticesinde afak meydana
gelmiştir. Basiret ehli bu noktada afakı, ve afakta da bu
noktayı müşahede eder. Onlar için, ne zahiri mevcudatın çokluğu
noktanın aslının tek oluşuna ve ne de noktanın aslının tek oluşu
zahiri varlıkların çokluğuna perde teşkil eder. İşte buna
Nasha-i Afak derler.
Nurani Nokta, insan vücudunun aslı ve İlahi tecellilerin zuhur
mahalli olan kalbden ibarettir.
Bu noktanın zahirde seyri ile insan vücudunun uzuvları ve
onlarda tecellisinden de nefsler zahir
olmuştur. Basiret ehli bu noktada bütün azayı ve bütün azada da
noktayı müşahede ederler. Onlar için ne noktanın aslının bir
oluşu azanın çok oluşuna ve ne de azanın çok oluşu noktanın
aslının tek oluşuna perde teşkil eder. İşte buna Nusha-i Enfüs
derler.
Rahmani Nokta, Ehadiyet mertebesinde zati noktadır. Buna
Taayyün ü Evvel derler. Her mevcutta asıl olan varlı nuru işte
budur. Bu noktanın diğer üç noktanın esasıdır. Diğer üç nokta
da bu noktanın ferileridir. Bu üç noktada zuhur eden seyr ve
tecelliler aslında hep bu noktanın seyriyle mertebeler meydana
gelmiş, evvelde, ahirde, zahirde ve batında tecellisinden de
evvel ahir zahir batın bilinmiş, bulunmuş ve zahir olmuştur.
Basiret ehli bu noktada, varolan bilcümle varlıkları ve
bilcümle varlıklarda da bu noktayı müşahede ederler. Onlar için
ne varolan vehmi çokluk, noktanın zati vahdetine ve ne de
noktanın zati vahdeti, varolan vehmi çokluğa perde teşkil eder.
İşte buna Rahmani Hakikatler Nüshası derler. Mevlana Cami bu
hususa şöyle işaret eder:
" KAİNAT, BİZİM YARATANIMIZIN GÜZELLİĞİNİN AYNASIDIR. BAK DA
HER ZERREDE ONUN CEMALİNİ MÜŞAHEDE EYLE."
Yazımızı bir beyitle bitirelim:
SOYUNDUM HARF
LİBASINDAN ERŞTİM NOKTA-İ SIRRA
O NOKTA İÇRE MAHV ETTİM VÜCUDUM HAYDERİ OLDUM
24.06.2004
http://sufizmveinsan.com
|