İbnu
Abbas (radıyallahu anhümâ) anlatıyor: "(Cahiliye devrinde) kadın,
Kâbe-i Muazzama'yı çıplak olarak tavaf eder ve şöyle derdi: "Bana kim
ödünç bir tavaf elbisesi verecek?"
Elbiseyi fercinin üzerine kor:
"Bugün bir kısmı veya tamamı görülür ama, ondan açılanı helâl etmem"
derdi. Bu tatbikatla ilgili olarak şu ayet indi:
"Ey Ademoğulları! Her mescide güzel elbiselerinizi giyerek gidin,
yiyin, için fakat israf etmeyin. Çünkü Allah müsrifleri sevmez"
(A'raf, 31). (KÜTÜB-İ SİTTE /610)
Hz.
Enes (radıyallahu anh) anlatıyor: "Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm)
şu ayeti okudu: "Rabbi dağa tecelli edince onu yerle bir etti" (A'raf
143) -hadisi rivayet eden Hammâd şöyle der: Hammad'dan rivayeti yapan
Süleyman b. Harb merhum- (tecellinin hafifliğini göstermek için) baş
parmağının yanıyla sağ parmağının ucuna değdirerek gösterir. (Ve
ayetin kıraatı bitince Resûlullah) ilâve eder: "Dağ, çığlık attı ve
Musa baygın düştü"(KÜTÜB-İ SİTTE /611)
Müslim İbnu Yesâr el-Cühenî anlatıyor: "Hz. Ömer (radıyallahu
anh)'den: "Rabbim Benî Adem'den, bellerinden zürriyetlerini alıp da
onları nefislerine karşı şâhid tutarak: "Rabbiniz değil miyim?" diye
işhâd ettiği vakit belâ (evet) dediler: Şâhidiz. "Kıyamet günü bizim
bundan haberimiz yoktu" demeyesiniz. Yahud: "Ancak önceden atalarımız
şirk koştular, biz ise onlardan sonra bir zürriyet idik, şimdi o
bâtılı te'sis edenlerin yaptıklarıyla bizi helâk mı edeceksin?"
demeyesiniz" (A'raf 172-173) ayetinden soruldu Hz. Ömer (radıyallahu
anh) şu cevabı verdi: "Bu ayetten Resûlullah (aleyhissalâtu
vesselâm)'a da sorulmuştu. O şöyle açıkladı: "Allah Teâla hazretleri,
Hz. Adem'i yarattı sonra sağ eliyle meshedip ondan bir zürriyet
çıkardı ve: "Bunlar cennet içindir, bunlar cennet ehlinin ameliyle
amel ederler" dedi. Rabb Teâla, ikinci defa sırtını okşadı, ondan bir
nesil daha çıkardı ve: "Bunları da cehennem için yarattım, bunlar da
cehennem ehlinin amelini işleyecekler" dedi.
Cemaatten bir adam: "Ey Allah'ın Resûlü! (kaderimiz ezelden yazılmış
ise) niye amel ediyoruz? diye sordu. Resûlullah (aleyhissalâtu
vesselâm) şu açıklamayı yaptı: "Allah bir kişiyi cennet ehli olarak
yaratmışsa onu cennet ehlinin amelinde çalıştırır. Öyle ki
cennetliklerin bir ameli üzere ölür ve Allah da onu cennetine kor.
Aksine bir kulu da cehennem ehli olarak yaratmışsa, onu da
cehennemliklerin amelinde istimal eder. Öyle ki bu da cehennemliklerin
bir ameli üzere ölür, Allah da onu cehenneme koyar." (KÜTÜB-İ SİTTE
/612)
Ebu
Hüreyre (radıyallahu anh) anlatıyor: "Resûlullah (aleyhissalâtu
vesselâm) buyurdular ki: "Allahu Zü'l-Celâl hazretleri Adem
(aleyhissalâtu vesselâm)'i yarattığı zaman sırtını meshetti. Bunun
üzerine kıyâmete kadar onun neslinden yaratacağı insanlardan
herbirinin iki gözü arasına nurdan bir parlaklık koydu. Sonra hepsini
Adem (aleyhisselâm)'e arzetti. Adem (aleyhisselâm):
"-Ey
Rabbim bunlar da kim?" diye sordu.
"-Bunlar senin zürriyetindir" dedi.
Onlardan bir tanesi dikkatini çekti, gözlerinin arasındaki parlaklık
çok hoşuna gitmişti.
"-Ey
Rabbim şu da kim?" diye sordu.
"-Davud!" deyince.
"-Pekala ne kadar ömür verdin?" diye sordu.
"-Altmış yıl!" dedi.
Adem:
"-Ey
Rabbim, ona benim ömrümden kırk yıl ilave et!" dedi.
Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) buyurdular ki: Hz. Adem'in yaşı
kırk yıl eksik olarak kesinleşince hemen ölüm meleği geldi. Adem
(aleyhisselam) ona:
"-Yani benim ömrümden kırk yıl daha geride kalmadı mı?" dedi. Melek:
"-İyi
ama, dedi, sen onu oğlun Dâvud'a vermedin mi?"
Adem
inkâr etti, zürriyeti de inkar etti, Adem unuttu ve meyveden yedi.
Zirriyeti de unuttu. Adem hatâ işledi, zürriyeti de hata işledi."
(KÜTÜB-İ SİTTE /613)
Semüre İbnu Cündeb (radıyallahu anh) anlatıyor: Resûlullah
(aleyhissalâtu vesselâm) buyurdular ki: "Havva (aleyhisselam) hâmile
kaldığı zaman iblîs Havvâ'nın yanına geldi. (Bu sırada) Havvâ'nın
çocuğu yaşamıyor hep ölüyordu. İblis: "Çocuğa Abdü'l-Hâris adını ver,
çünkü o yaşıyor" dedi. Havva bu ismi verdi, çocuk da yaşadı. Ancak bu
durum şeytanın bir telkini ve emri idi." (KÜTÜB-İ SİTTE /614)
İbnu'z-Zübeyr (radıyallahu anhüma) diyor ki: "Sen af yolunu tut,
bağışla, uygun olanı emret, bilgisizlere aldırış etme" (A'raf, 199)
âyeti, ancak ve ancak halkın ahlâkı hususunda nâzil oldu."
(KÜTÜB-İ SİTTE /615)
Buhâri ve Ebu Davud'un diğer bir rivayetinde şöyle denir: "Allah,
Peygamberine (aleyhissalâtu vesselâm) halkın ahlâkından, affetmeyi,
benimseyip almasını emretti." (KÜTÜB-İ SİTTE / 616)
İstanbul - 25.12.2003
http://gulizk.com
|