Men ehlesa lillahi erbaine sabahan
zaherat yenabiu’l- hikmeti min kalbihi
ala lisanihi
Kim sadece Allah rızası mülahazasıyla
kırk gün sabah namazını (cemaatle)
kılarsa kalbinden lisanına hikmet
pırlantaları akmaya başlar.
(Müsnedüş-Şihab,1/285)
2
El-hamrü ümmü’l habaisi
İçki bütün kötülüklerin anasıdır.
(Nesai, Sünen,8,315)
3
İnnema mevdiu’s-salati mine’d-dini
kemevvdıı’r re’si mine’l- cesedi
Bedende başın yeri ne ise, dinde namazın
yeri de odur. (El-Mücemül-Evsat,
2/8383;Mecmeu’z-Zevaid,/292)
4
El emanetü tecurru’r rızka ve’l hiyanetü
tecurrü’l fakre
Doğruluk rızkı; hıyanet de fukaralığı
çeker.
5
El-kanaati malün la yenfedü
Kanaat, tükenmez bir sermayedir.
6
Fela yağrisu’l-muslimu ğarsen,
feye’kulu minhu insanun vela dabbetün
vela tayrun illa kane lehu sadakaten ila
yevmi’l-kıyameti
Müslüman bir kişi bir ağaç diker de
ondan, insan, hayvan veya kuş yerse, bu
yenen şey kıyamet gününe kadar o
Müslüman için sadaka olur. (Müslüm,
Müsakat 10)
7
Niyetü’l mümini eblegu min amelihi
Müminin niyeti, amelinden daha
etkilidir. (Ahmed b. Hanbel, Müsned)
8
Es’salatü nuru’l mümin.
Namaz, müminin nurudur. (Buhari)
9
Matlu’l ganiyi zulümün ve meseletü’l
ganiyyi narün
Zenginin, vadeli borcunu vaktinde
ödememesi zulüm; varlıklı kimsenin
dilenmesi ise ateştir. (Ahmed b.Hanbel)
10
Er-rifku re’sül-hikmeti
Yumuşak davranma (rıfk), hikmetin
başıdır. (Buhari)
11
Kelimetü’l hikmeti dalletü külli hakimin
Hikmetli söz hikmet arayan herkesin
yitiğidir. (Buhari)
12
El-Birru hüsnul-hulki
İyilik, ahlak güzelliğidir. (Nesai,
Sünen)
13
Es-selamu kable’l kelami
Selam, kelamdan öncedir.
14
Husnu’s suali nisfu’l- ilmi
Güzel soru, ilmin yarısıdır..
15
Milakü’d dini’l-verau
Dinin özü, günah ihtimali olan şeylerden
sakınmaktır.
16
Keramü’l-kitabi hatmühu
Yazının itibarı, mührüdür.( imzasıdır)
17
El-Bereketü mea ekabiriküm
Bereket, büyüklerinizle
birliktelikdir.(Hakim, el Müstedrek)
18
El-Merr’ü ala dini halilihi.
Kişi arkadaşının dini üzeredir.
19
Ed-duaü hüve’l ibadetü
Dua ibadettir.(Ahmed b Hanbel, Müsned)
20
El-Kur’anü hüve’d-devaü
Kur’an sırf devadır.
21
Ra’su’l –akli bade’l-imani
bi’llahi’t-teveddüdü ile’n-nasi
Aklın gereği, Allah’a imandan sonra,
O’nun için sevmek, sevilmek ve
insanlarla dost geçinmektir.
(Mecmeu’z-Zevaid,8/17;Biraz farkla,
Beyhaki, Sünen,10/109; Taberani, el
Mu’cemü’s-Sağir, 2/21)
22
El-emanetü gınen
Güven, zenginliktir.
23
Ed-dinu en-nasihatü
Din,nasihattir.(Buhari, Sahih,1,20)
24
El-idetü atıyyetün.
Vaat edilen, verilmelidir.(Ebu Nu’aym)
25
El-cemaatü rahmetün, ve’l-firkatü azabün.
Cemaat, rahmettir; ayrılık azabtır.
26
Er-rifku re’sul-hikmeti
27
El’a malü bi’n-niyat
Ameller neye göre değerlendirilir. (Ahmed
b. Hanbel, Müsned, 1,25,43)
28
El-mecalisü bi’l-emaneti
Meclislerde konuşulanlar, emanet
hükmündedir. (Ebu Davud, Sünen,4,369)
29
Es-semahu raba’hun ve’lusru şu’mun
Müsamahakarlık kazançlıdır, güçleştirmek
ise uğursuzluktur.
30
En-nedemütevbetün
Pişmanlık tövbedir.(Ahmed b. Hanbel,
Müsned1,376,423,433)
31
El-bezau mine’l cefai
Ağız bozukluğu (küfürbazlık)
kabalıktandır. ( Ahmed b. Hanbel, Müsned
1,501)
32
Menğaşenne feleyse minna
Bizi aldatan bizden değildir.( Ahmed b.
Hanbel, Müsned 2/50)
33
El-müsteşarü mü’temenün
Mümin kendisiyle iştişare edilen,
güvenilir kimsedir. (Buhari, el-Edeb’ül-
Müfred)
34
El-hayru adetün ve’ş-şerrü lecacetün
Hayır, alışılmış bir davranıştır; şer
ise inatçılıktır.
35
El-hasebü’l-malü ve’lkeramü’t-takva
İnsanın değeri malı ile; alicenablığı
ise takvası iledir..( Ahmed b. Hanbel,
Müsned)
36
Evvelü ma yudau fi’l- mizani el
huluku’l-hasenü
Kıyamet günü mizana ilk konulacak olan
şey güzel ahlaktır.. (Tebarani, el-Mucemül-Kebir,
24/253)
37
İnne’d-dalle ale’l-hayri ke-faılihi
Hayırlı bir işe vesile olan, onu yapan
gibidir.(Tırmizi,İlim,14)
38
La tüksiru-d-dahıke fe-inne kesrete’d-dahıki
tümıtü’l-kalbe
Çok gülmeyiniz! Zira çok gülmek kalbi
öldürür.(İbn Mace, Zühd,19)
39
Es-sadakatü tutfiü’l-hatiete kema
yutfiü’l-maünü’n-nare
Su nasıl ateşi söndürüyorsa sadaka da
hataları öyle siler süpürür. (Tırmızi,İman,8,İbn
Mace, Zühd,22)
40
Şerafü’l mümini kıyamül-leyli ve ızzühü
istiğnaühu ani’n-nas
Mü’minin şeref ve itibarı, gecelerini
ibadetle geçirmesinde; izzet ve
haysiyeti de, gönül tokluğu içinde
bulunup insanlara el açmamasındadır. (Müstedrek,4/360)