“Allah”,
“Rahm” sahibidir!… “Rahman”dır!.. “Rahîm”dir!…
“Üretir” ve ürettiğini korur, muhafaza eder; âşikâre çıkma
zamanı gelinceye kadar; sonra da açığa çıkartır!. İşte bu, O’nun
rahmetidir!..
Her şey, bu yoldan “Allah”ın “Rahm”inden yaratılmış,
üretilmiştir!.
Âlemler ve âlemlerden biri olan
kâinat, “Allah”ın “rahmet” sıfatından yaratılmıştır!..
Karşılıksız olarak “üretir”, vareder!.
Kâinat, Allah”ın zekâtıdır!
“Ürettiğinin”
bir kısmı “Rahman”dan gelendir… Acıyla karışık nimettir
üretilen.. Bir kısmı “Rahim”den gelen üretimdir, sırf nimet
olarak!..
Besmelenin
bir anlamı da anlayabildiğimiz kadarıyla şudur…
“Bismillah’ir Rahman’ir Rahîm”…
Varlığımın hakikatı olup “Allah İsmiyle işaret Edilen”in Rahmetiyle
üretiyorum; ki bu rahmet bir yönüyle acıyla karışık olsa dahi
neticede sırf nimettir, mutluluk getirir”…
“Allah
İsmiyle İşaret Edilen” mutlak varlığın yeryüzündeki sembolü, “anne”dir!.
“Anne”
üretir ve karşılıksız olarak verir!..
“Anne”
de “rahim” sahibidir; yavrusunu orada üretir!.. Ürettiği
yavrusunu kâh “Rahman”iyet yönünden nimetlendirir, terbiye
için azarlar, cezalandırır, onun hoşuna gitmeyecek kurallar koyar…
Hep onun iyiliği için!. Kâh da en güzel şeyleri yedirir, giydirir,
gezdirir; “Rahîm”iyeti yönünden!
“Allah” ismiyle işaret edilen,
“rahm”den yaratıp ürettiklerini koruyup onlara karşılıksız
vermektedir her an; “anne”, “rahiminde” ürettiklerine
karşılıksız vermektedir ömür boyu!.
Söyler geçeriz
besmele’yi...
Bazen de okuruz
arkasından hemen Fatiha’yı, ölmüşlerimize!
Oysa...
“Fatiha’sız
salât -namaz- olmaz!”; uyarısı yapılmıştır Rasûlullah
tarafından.
“İslâm’ın
Temel Esasları” isimli kitabımızda bu konuya değinmiştik bir
hayli. Orada değinmediğimiz bir yöne de şimdi işaret edelim nasip
olduğu kadarıyla... Ancak gene ehlinin anlayabileceği bir lisanla
elbette...
Kısaca “besmele”
dediğimiz kelime bildiğiniz üzere “BismillahirRahmanirRahiym”dir.
Hem Kurân
okunmaya başlandığındaki ilk âyettir hem de ittifakla kabul edilir
ki Fatiha Suresinin ilk âyetidir.
Bazıları da der
ki Besmele Fatiha’nın ilk âyeti değildir. Fatiha suresi “Elhamdulillahi
Rabbil âlemiyn” diye başlar. Bu konuda geniş bilgi Elmalı’lı
Hamdi merhumun tefsirinde, ilgili bölümde anlatılmıştır.
Biz şimdi
değişik bir soru ile konuya yaklaşarak, buradaki tekrarın nedenini
fark etmeye çalışacağız anladığımız kadarıyla.
Besmele
eğer Fatiha’nın ilk âyeti ise “RahmanirRahiym” 3. âyet
olarak niçin bir defa daha tekrar edilmiştir?
“BismillahirRahmanirRahiym
Elhamdu lillahi
Rabbilâlemiyn
ErRahmanirRahiym....”
Şimdi konuyu
fazla yaymayıp dikkatinizi ilk âyet olan besmelenin başındaki
“B” sırrına çekeyim. Bu sırrın ne olduğunu “Hz.
Muhammed’in açıkladığı ALLAH” kitabında yazmıştık. O bilgiyi
hatırlayarak düşünürsek...
“B”
sırrının işaret ettiği şekilde ismi Allah olanın Rahmaniyet ve
Rahimiyeti kişinin nefsinden zuhur etmektedir. Bu
sebeple, kişi, gerek zâhiri ve gerekse bâtını yönünden Rahmaniyet
ve Rahîmiyyet nimetlerine özünden gelen bir yolla
erişmektedir; anlamını çıkartabiliriz. (Rahmaniyet ve Rahîmiyet
için İ. Temel Esasları kitabına bakınız.)
Bundan sonraki
âyette ise olayın afakî, yani birimin algılayabildiği
evrenini ele alan yönüne işaret edilmektedir. Yani,
algılayabildiğin tüm âlemlerde her ne varsa, bunların hepsi, onların
da özlerinden gelen bir biçimde, yani rububiyetlerinden, yani
özlerindeki esma bileşiminden gelen bir biçimde, Rahmaniyet ve
Rahimiyetin özellikleriyle varlıklarını devam ettirmektedirler.
Birinci âyette,
Uluhiyete kulluğun kişinin özünden gelen şekilde ve özüne
dönük olarak meydana gelmekte olduğuna işaret edilirken... İkinci ve
3. âyette ise âlemlerde her birimin özündeki rububiyyet
noktasından açığa çıkan Uluhiyet kemalatının Rahmaniyyet ve
Rahimiyyet ile meydana geldiğine işaret edilmektedir!.
Şayet bunu
anlayabildiysek, fark ederiz ki, birinci âyette “nefsini bilmek”
sırrına işaret vardır, ikinci âyette ise “eşyânın hakikatini”
bilmek sırrına işaret olunmaktadır.
Bütün bunları
anladıysak, o takdirde şunun üzerinde de düşünelim bakalım acaba şu
tespihle neredeki kime işaret ederek, neyi dillendirmekteyiz?
Namazda, rükûda
ve secdede şunları söylememiz istenmektedir... Niçin? Böyle
tekrarlarla neye dikkatimiz çekilmektedir acaba?
“Subhane
RABBİY el Azıym!”
“Subhane
RABBİY el Â’lâ!!.”
“Subhan olan
RABBİM; ve O’nun azıym ve â’lâ oluşu” ne demek? Bana bunu tekrar
etmem söylenmekle, ne fark ettirilmek, ne hissettirilmek isteniyor
acaba?
Allah idrakını
nasip ede... Kolaylaştıra... Hazmını vere...
İstanbul
-30.03.2005
http://sufizmveinsan.com
KAYNAK:
http://www.ahmedbaki.com/turkce/kitaplar/temel/temel20.htm
http://www.ahmedbaki.com/turkce/yeniyazilar/rahman.htm
|