Abdülkerim CEYLÎ –
“İnsan-ı Kâmil” – Sûreti Muhammediye bölümü.
Sayfa:549-…-554
Allah’ü
Taâlâ ateşi Kahhar isminden isminden yarattı ..
Ve onu:
Celâl isminin zuhur yeri kıldı.
Ve ona
YEDİ TECELLİ eyledi.
Bunlar:
BİRİNCİ
TECELLİ:
Bu tecelliyi
Müntekim ismiyle yaptı.
Bu
cehennemin adı : LEZÂ ‘ dır.
Burası kul
hakkı bulunmayan mâsiyet ehlinin mahalli olup, günahları kul ile
Allah arasında kalan işler içindir.
Meselâ :
Yalan, riyâ, livâta, şarap içmek, farz emirleri terk etmek, Allah’ın
haram ettiği şeyleri mubah görmek … gibi.
70/11-18 Bu
tabakadakileri anlatır.
Azapları
zordur ama bundan sonrakilerin azabına nazaran en hafif olanıdır.
İKİNCİ TECELLİ
:
Bu tecelli
Adil ismi ile olur.
Bu tecelli ile
cehennemde bir vadi açılır ; adı : CAHİM olur.
Zulüm , taassup ,
batıl talep , tuğyan gibi fücurdan yaratılmıştır kapısı.
Burası: Haksız
yere Allah’ın kullarına saldıran , baş kaldıran, mallarını alan,
kanlarını akıtan, sövmek, gıybet vb. yollardan halkın namusuna dil
uzatan kimselerin yeridir.
Üzerlerinde
kul hakkı kalan , imanlarında yalancı , zalim ve insanlara
sataşanların meskeni olan CAHİM ; FÜCCAR’ların yurdudur.
82/14 Bu
tabakadakileri anlatır.
Azapları
birinci tabaka ehlinin azabından çok çok şiddetlidir.
ÜÇÜNCÜ
RACELLİ :
Bu tecelli
ŞEDİD ismi ile olur.
Bu tecelli ile
cehennemde bir vadi açılır ; adı : ÜSRA olur.
Burası : Cimrilik
ve çok mal yığmayı istemek.. kin, haset, şehvet, dünya sevgisi vb.
huyları olanların meskenidir.
Azapları
bundan öncekilerin azabından kat kat şiddetlidir..
DÖRDÜNCÜ
TECELLİ:
Bu tecelli
GAZAB ismi ile olur.
Bu tecelli ile
cehennemde bir vadi açılır ; adı : HAVİYE olur.
Burası
cehennemin en alt tabakasıdır.
Nifak, riya,
yalancı iddia vb. şeylerden yaratılmıştır kapısı.
4/145 Bu
tabakadakileri anlatır.
Azapları
bundan öncekilerin azabından kat kat şiddetlidir..
BEŞİNCİ
TECELLİ :
Allah’ü
Taâla bu tecellisini MÜZİLL ismi ile yapar.
Bu vadinin
adı SAKAR ‘dır.
Allah’ü
Taâla bu vadinin kapısını KİBİRLENME huyundan yaratmıştır.
Burası ; Firavunlar, haksız yere üstün görünüp zulüm yolunu
tutanları zillete düşürür.
Allah’ü
Taâla GAYYUR sıfatının sahibidir.
Her kim
O’nun sıfatlarından yahut isimlerinden birine iddia yollu hak
etmediği halde sahip çıkmak isterse, işler ters döner, iddia
ettiğinin zıddı ile, Allah’ü Taâla kıyamet günü ona azap eder.
Anlatılan
kimseler de : Yeryüzünde kibre daldıkları, haksız tere yüce Hakk’ın
sıfatını takındıkları için : MÜZİLL ismi ile tecelli eder.
Bu manada
gelen âyet-i kerime şöyledir:
“-Sonra..
döndü.. kibre kapıldı..
“(74/23)
Sonra şöyle
dediğini anlattı :
“-Bu
ancak beşer sözüdür.. Ve onu SAKAR’a sokacağım.”
(74/25-26)
Daha açık
manası şudur:
-Allah’a
ibadetten , O’nun yüce saltanatı karşısında eğilmekten .. döndü.
Kibir yolunu
tutmaya yöneldi , Allah’a ibadet etmek istemedi ve şöyle dedi:
“-Bu bir
beşer sözüdür..”
ALTINCI
TECELLİ:
Allah’ü
Taâla bu tecellisini ZÜLBATŞ ismi ile yapar.
Bu cehennem
vadisinin adı ŞAİR olur.
Allah’ü
Taâla bu cehennem vadisinin kapısını şeytanlıktan
yaratmıştır.
Tabiat
kıvılcımı ile nefis duhanından çıkan bir ateştir bu.
Bu olanların
sonunda : Fitneler olur, gazap meydana gelir , şehvet çıkar, mekir ,
ilhad vb. durumlar hasıl olur.
Bu huyların
sahipleri şeytanlarla beraber bu vadide kalır.
Biz
onları , şeytanlara atmaya yarar kıldık.. Ve onlara : ŞAİR azabı
hazırladık . (67/5)
YEDİNCİ
TECELLİ:
Allah’ü
Taâla cehenneme bu tecellisini ELİM İTAB SAHİBİ ismi ile
yapar.
Bu vadinin
adı CEHENNEM olur.
Bu tabakanın
kapısı küfür ve şirkten yaratıldı.
“-Kitap
ehlinden ve müşriklerden , ebedî cehennem ateşinde kalacaklardır…
Halkın
şerlisi bunlardır..” (97/6)
Dolayısıyla
bunları azabı , azabın şerlisi olacaktır.
Çünkü
cehennemin azap işine bir son yoktur.
Bu , şu
âyetin manasıdır:
“-O gün
cehenneme:
-Doldun
mu ? ..
Diye
soracağız , şöyle diyecek :
-Daha
fazla yok mu?...” (50/30)
Derleyen: Hamdi Cenik
İstanbul -26.07.2005
http://sufizmveinsan.com
|