esul
ile Nebi arasında fark var mıdır sualini, Resul’lük Nebi’liği
de kapsamına alır şeklinde cevaplandırabiliriz.
Resulullah
efendimiz hem Resul ,aynı zamanda Nebidir. Kuranda da belirtidiği üzere Hatemen
Nebidir, Nebilerin zirve ismidir.
Anlatılan katogorinin dışında kalan,
yeni bir kitap ve şeriat getirmeyen, kendisinden önce gelen Peygamberlerin şeriatını
devam ettiren Nebiler vardır. Nitelikleri belli düzeyde olan bu tür Nebi’leri
diğerlerinden ayrı olarak müteala etmek gerekir.
Gerek Resul’lerin, gerekse Nebi’lerin
görevi, Allah’ın tek oluşunu halka anlatmak, Allah’a eş koşmanın
mümkün olamayacağını vurgulamaktır. Çeşitli kavimler tarafından çoğu Peygamber
olarak dahi kabul edilmeyen, hunharca öldürülen bu insanlardan, sadece yirmi sekizinin
adı Kur’an’da geçer. Lokman, Üzeyir ve Zülkarneyn’den ismen
bahsedilse bile Resul veya Nebi olarak anılmaz. Şit Nebi’nin adı
ise Kur’an’da geçmemekte. Keza Hızır’dan bahsedilirken de isim
kullanılmamaktadır.
Bir Peygamberin iç dünyası, yaşadığı
ayrı, açıkladığı farklıdır. Bu Velâyet kemalâtında da böyledir.
Hz.Muhammed (s.a.v) ın diğer Nebi
ve Resul’lerden kesin bir çizgisi, ayrıcalığı var. Belirttiğimiz şekilde
zirve peygamber oluşu, getirdikleri ve ortaya koydukları bu farkın açık delilidir.
Şöyle ki;
Diğer Peygamberler Allahın tek oluşunu
vurgularken, O, Allahın Zat’ından bahsederek “Allahın Zat’ını tefekkür
etmeyin, günaha girersiniz, varlıklarını tefekkür edin” demektedir.
Zat’ın tek olarak dahi düşünülmesi
olanaksız olduğundan, O’nun vasıfsız bilinişi, Esma ve Sıfat
yönlü olmasından ötürüdür. Zat sadece, Esma ve Sıfat yönlü
bilinebilir. Hadisin işaret ettiği anlam böyledir.
Esma’nın varlığı, yani Allah’ın
güzel isimler diye bildiğimiz isimlerin manaları -ki bu isimlerin varlığı her bir
birimde mevcut ve yoğunlaşarak İnsan denen birimi meydana getirmektedir. Hz.Muhammed
(s.a.v) in önemli bir özelliği de ilk defa İnsanın varlığının Esma’ya
dayandığını bizlere bildirmesidir.
Arapçada geçen eşya kelimesi,
şeyler’in çoğuludur. Hz.Peygamber’in bu yöndeki duası şudur;
”Yarabbi bana eşyanın hakikatını
|